4 tips van een ergotherapeut: Hoe ga je om met een cliënt die zegt dat hij geen hulpmiddel wil?

Rolstoel op de weg, in de verte een verdwijnend persoon

Vaak zit er een hele persoonlijke reden achter als een cliënt zegt dat hij geen hulpmiddel wil. Misschien wil hij niet opvallen. Of er is (nog) geen sprake van acceptatie. Of de cliënt ziet het hulpmiddel als een object dat vrijheid vermindert. Hoe kan je hiermee omgaan?

  1. Maak het onderwerp ‘hulpmiddel’ bespreekbaar in een bredere zin. Benadruk verder de voordelen die het kan opleveren, en dat het niet voor niks een hulpmiddel heet. Zo wordt de cliënt de angst de baas.
  2. Luister goed naar de wensen en behoeften van de cliënt. Bestel eventueel een ander hulpmiddel, ook als deze volgens jou misschien niet helemaal geschikt is. Als deze er eenmaal is, kan de cliënt erachter komen dat hij toch het meest passende middel wil. Soms is deze tussenstap nodig.
  3. Benadruk dat de cliënt het middel gewoon mag uitproberen. Dit is vaak gratis en hij zit nergens aan vast. Zo wordt de drempel om iets nieuws uit te proberen vaak lager. Handig is dat je via Duxxie makkelijk Medipoint vraagt om een hulpmiddel weer op te komen halen.
  4. Laat de cliënt meekijken als je het hulpmiddel bestelt. Zo geef je regie aan de cliënt: “Zullen we deze rolstoel samen bestellen?”. Het gaat namelijk niet alleen om het hulpmiddel, maar vooral om de zelfredzaamheid. Via Duxxie kan je samen met je cliënt op de iPad een bestelling doen. Het assortiment op duxxie.nl is vrij ruim. En omdat het een overzichtelijk platform is met plaatjes en een goed leesbaar lettertype, kan de cliënt gemakkelijk met je meekijken.