Duxxie’s ambitie onder de loep

Duxxie heeft als ambitie om in de toekomst een platform te worden waar ook patiënten zelf of mantelzorgers direct hulpmiddelen kunnen bestellen. Is dit in conflict met het werk van zorgprofessionals? Een argument omtrent dit onderwerp dat een paar keer is genoemd is dat het een stukje werk van zorgprofessionals wegneemt.

Vooropgesteld staat dat Duxxie’s ambitie niet ten koste gaat van de zorg die zorgprofessionals leveren. Integendeel: Duxxie focust op efficiëntie en gebruiksvriendelijkheid om op een positieve manier bij te dragen aan het werk van mensen in de zorg. Duxxie’s doel is om alles voor de zorg op één plek te kunnen bestellen binnen een paar minuten. Zo houden zorgprofessionals tijd over voor handen aan het bed. En juist die tijdswinst is een enorm voordeel in de zorg, en ook zó cruciaal voor de cliënten.

En aantal titels van recente nieuwstitelartikelen bevestigen de hoge werkdruk van zorgprofessionals, gecombineerd met weinig tijd, zoals “Werkdruk is zó hoog, er is geen tijd meer voor échte zorg” van RTL nieuws; “Ouderenzorg – te hoge werkdruk en te weinig tijd” van Zorgwelzijn.nl en “Weinig tijd voor cliënt in de gehandicaptenzorg” gepubliceerd op NU.nl.

Normaal gaat het gezegde ‘tijd is geld’ op, maar in deze situatie is het te vertalen naar ‘tijd is zorg’, en tijdswinst kan zeker leiden tot betere zorg. Dat is precies wat Duxxie biedt: tijdwinst. Huidige gebruikers ervaren ook de daadwerkelijke tijdswinst als zeer positief.

In essentie zal Duxxie’s ambitie deze tijdwinst voor de zorgprofessional blijven waarborgen, evenals een stukje regie aan zijn/haar cliënt terug te geven. De expertise van de zorgprofessional blijft noodzakelijk: ‘welke instellingen van (mijn bestelde) trippelstoel past bij een goede houding?’. Dat weet de ergotherapeut, fysiotherapeut, wijkverpleegkundige, etc. immers het beste.

Wmo-case manager Chantal steunt de ambitie van Duxxie: “Deze ambitie gaat uit vanuit zelfredzaamheid en op eigen kracht leven. Ik denk dat een stukje regie teruggeven naar de mantelzorgers en cliënten heel goed is want zo blijft er tijd over voor de handjes aan het bed. Dit geld natuurlijk alleen voor de mensen die het ook daadwerkelijk zelf kunnen”.

Ook ergotherapeut Kajanda is het hiermee eens: “Deze ambitie faciliteert de optie dat cliënten zelf kunnen bestellen, of niet. Dat is toch alleen maar fijn voor de cliënt? Persoonlijk zou ik samen met de cliënt het product installeren als het eenmaal geleverd is, samen leren gebruiken en ook evalueren. Een valkuil voor sommige zorgprofessionals is dat wij de neiging hebben om dingen voor de cliënt in te vullen, of net iets te veel uit handen te nemen. Ik zie eigenlijk alleen maar voordelen als sommige van mijn cliënten zelf gaan bestellen”.

Vanzelfsprekend is de optie voor het zelf bestellen niet voor iedereen reëel, en ook diegene die het wel zelf kunnen zullen er niet allemaal gebruik van maken. Maar dat de optie er überhaupt komt is een positieve ontwikkeling, die het gezag van zorgprofessionals niet ondermijnt. Integendeel, Duxxie’s ambitie stimuleert zelfredzaamheid, en zorg ervoor dat zorgprofessionals meer tijd over hebben voor de cliënt. En dat is hard nodig.