Wat doet een kraamconsulent?

Hand houdt babyvoetjes vast

Duxxie gebruiker en kraamconsulente Charlotte vertelt over haar werk: “Een dagelijkse dag is bij ons gevuld met verschillende activiteiten, waarin persoonlijk contact met onze klanten centraal staat. Ik werk al 30 jaar bij Naviva en doe dit werk met veel plezier.

Ik ga een uur langs bij een cliënt die een eerste kindje verwacht om uit te leggen wat mijn werk inhoudt en wat ik voor haar/hen kan beteken. Tijdens deze persoonlijk ontmoeting maken we kennis met elkaar en beantwoord ik alle vragen. Onderwerpen die we kunnen bespreken zijn borstvoeding, de bevalling en of er bepaalde wensen zijn.

Ook leg ik uit wat de taken zijn van een kraamverzorgster en match ik één van onze kraamverzorgsters met de cliënt. In zo’n intakegesprek leer ik namelijk wat de behoeften zijn, en welke kraamverzorgster daar het beste bij past.

Daarnaast doe ik dan ook de bestellingen. Normaal gesproken ben ik een kwartier bezig met kraamhulpmiddelen bestellen voor de cliënt. Sinds ik Duxxie gebruik ben ik hoogstens een paar minuten bezig. Heel fijn! Zo heb ik meer tijd over samen met de klant, en dat is voor ons beiden heel prettig.

Bij een volgend kindje hebben we een telefonische intake van een half uur, om de gegevens te checken en om even bij te praten. Daarna heeft de cliënt pas weer contact met Naviva tijdens de bevalling en de kraamtijd erna.

Ik vind dat ik dankbaar werk doe, en hoop nog veel meer gezinnen zo goed mogelijk voor te bereiden op het hebben- of uitbreiden, van een gezin”.