Interview: 'Duxxie verlost me van een grote paarse krokodil'

Vrijwel elke werkdag bestelt Hans hulpmiddelen voor patiënten die naar huis gaan. 'Al mijn collega-transferverpleegkundigen in Nederland, en dat zijn er zo’n 400, hebben te maken met paarse krokodillen,' vertelt hij. 'Dat staat voor de zinloze formulieren die wij moeten invullen, laten tekenen, scannen, mailen en faxen naar leveranciers van hulpmiddelen.'

Eerst in de wacht...

Op deze manier was Hans met het bestellen van hulpmiddelen meer dan een half uur kwijt. 'Een patiënt had bijvoorbeeld een antidecubitusmatras nodig. Ik moest daarvoor dan eerst bellen met de leverancier.' Hoe ging dat? 'Eerst in de wacht bij de front office (muziekje...). Daarna in de wacht bij de indicatieverpleegkundige (muziekje). Als deze na een kwartier akkoord was, moest ik een machtigingsformulier invullen en opsturen. De arts moest dat tekenen of ik namens de arts en pas dan kon ik de bestelling plaatsen.'

... maar niet bij Duxxie

Bij Duxxie zijn al die handelingen overbodig, aldus Hans. 'Je registreert je eenmalig en daarna gaat het vanzelf. Want ik ben met mijn BIG-registratie gewoon gemachtigd om zelf de indicaties voor bijvoorbeeld een AD-matras te stellen.' Een ander voordeel: je bestelt het hulpmiddel samen met de patiënt en eventueel de mantelzorger. 'Ik zit bij de patiënt met mijn laptop en samen bekijken we welk hulpmiddel het beste past. Stel: je hebt een po-stoel nodig. Kies je dan voor een klein formaat, of liever één op wieltjes? Je overlegt met de patiënt of diens mantelzorger en je maakt gezamenlijk een keuze. Dat vind ik eigenlijk nog het grootste voordeel van Duxxie. Dat het zo patiëntgericht te organiseren is.'

Chatfunctie goed bereikbaar

Hans vindt het ook prettig dat de communicatie met Duxxie zo goed verloopt. 'Af toe wil ik een hulpmiddel bestellen dat er nog niet is. Eén berichtje en het wordt in het assortiment opgenomen. En als je met praktische vragen zit, is de chatfunctie goed en snel bereikbaar. Ook wat dat betreft is Duxxie voor mij een goede oplossing.' Hans is dus heel tevreden over Duxxie. Het enige wat hij mist zijn de muziekjes in de telefonische wachtrij van leveranciers en indicatiestellers. 'Dat was zó heerlijk Zen,' zegt hij met een brede lach.