Met hoge snelheid samen de zorg veranderen

In het voorjaar van 2016 kreeg ik de kans om een paar dagen mee te lopen met chauffeurs die aangevraagde hulpmiddelen afleveren bij mensen die thuiszorg ontvangen. Deze hulpmiddelen waren meestal door of in overleg met de wijkverpleegkundige, ergotherapeut of verzorgende besteld bij een of meer leveranciers.

Een interessante ervaring waarbij ik me afvroeg waarom het aanvraagproces zoveel tijd kostte en omslachtig was. Nog maar niet te spreken over de situatie dat de besteller en/of ontvanger van de hulpmiddelen door de leverancier(s) niet of nauwelijks op de hoogte wordt gehouden van de levering. Best bijzonder, ook al in 2016 toen track en trace informatie bij de meeste webshops al gemeengoed was.

Naast deze ervaring viel me op dat er bijna dagelijks berichtgeving in kranten, websites en andere nieuwsmedia over eHealth stond. Veel berichten over zorgrobots, domotica, aankomende IOT oplossingen met sensoren enzovoorts. Ik miste tussen alle nieuwigheden de initiatieven die focusten op de thuissituatie en met name de zorgprofessional die dagelijks handen en tijd te kort komt om iedereen die zorg nodig heeft te helpen.

Dat moet anders kunnen was mijn gedachte. Vijftien jaar e-commerce ontwikkelingen hebben immers laten zien dat je internet technologie kunt inzetten om allerlei processen makkelijker, sneller en transparanter te maken. Bij Coolblue en Bol.com is bestellen tenslotte ook eenvoudig. Wat elders online kan, moet in de zorg toch ook mogelijk zijn was de gedachte.

Een plan was geboren en op vier juli 2016 startten we met z’n vijven met als doel een oplossing neer te zetten voor de in het oog complexe wereld van het bestellen van hulp- en hulpmiddelen voor de zorg thuis. Ruim 100 werkdagen later, op 15 december 2016 ging de MVP live en was Duxxie geboren. In maart 2017 werd Duxxie aangekondigd met een bericht dat in Skipr verscheen.

Met een agile aanpak waarin we elke twee weken een nieuwe versie van Duxxie opleveren ontwikkelen we met hoge snelheid dé startplek voor de zorg thuis. In het team zijn alle vereisten aanwezig om dat te kunnen doen. Zowel commercieel als technisch. Daarbij hanteren we een paar basisprincipes zoals alleen problemen oplossen als ze er ook echt zijn, en alleen dan automatiseren als het nodig is. Dat kan prima, ook in de zorgsector waar ontwikkelingen soms wat meer tijd nodig lijken te hebben.

Inmiddels hebben we bijna 70 sprints opgeleverd en zijn alle categorien van hulpmiddelen die thuis nodig zijn via Duxxie te regelen. Zowel lenen als kopen. Denk daarbij aan hulpmiddelen, wondmateriaal, zuurstof, medische voeding, trapliften en meer. Bijna zesduizend zorgprofessionals hebben Duxxie al weten te vinden en bestellen er vliegensvlug de artikelen die ze nodig hebben voor de zorg voor hun cliënt.